Odigos Poster 6ou Synedriou-4

 

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 6ου ΠΑΝΑΡΣΑΚΕΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

 

Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία διοργανώνει το 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο: «Σε έναν κόσμο που αλλάζει: Το δικαίωμα στην εκπαίδευση και η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα». Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 19 και την Παρασκευή 20 Απριλίου 2018 στα Σχολεία τής Εκάλης και μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό:

1. Μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων τού Γυμνασίου και των Α΄ και Β΄ τάξεων τού Λυκείου από όλα τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.

2. Μαθητές και μαθήτριες από Δημόσια και Ιδιωτικά Λύκεια τής Αττικής.

Τους μαθητές και τις μαθήτριες καθοδηγούν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων.

Το Συνέδριο πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων (1948-2018) από την υπογραφή τής Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων τού Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και στο πλαίσιο τού εκπαιδευτικού Προγράμματος για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα «Λέμε την Αλήθεια στην Εξουσία» που τελεί υπό την αιγίδα τού Υπουργείου Παιδείας και τής Προεδρίας τής Ελληνικής Δημοκρατίας. Το Πρόγραμμα υλοποιείται στην Ελλάδα με πρωτοβουλία τού Ιδρύματος «Μαριάννα Βαρδινογιάννη» σε συνεργασία με το Ίδρυμα «Robert F. Kennedy Human Rights».

Σκοπός τού Συνεδρίου είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα και στον ρόλο τής εκπαίδευσης λαμβάνοντας υπόψη ότι στον σύγχρονο κόσμο συντελούνται βαθιές αλλαγές, που τοποθετούν στο προσκήνιο δύο καίρια ζητήματα. Το πρώτο είναι αν και πώς προστατεύονται τα ήδη αναγνωρισμένα δικαιώματα τού ανθρώπου (Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα) αλλά και αν αναφύονται νέα. Το δεύτερο είναι πώς προετοιμάζουμε τους νέους, ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες στις κοινωνίες τού σήμερα και τού αύριο, κοινωνίες οι οποίες θα στηρίζονται στις αρχές τού ανθρωπισμού. Και τα δύο αυτά θέματα σχετίζονται με το πώς τείνει να διαμορφωθεί το νέο «παράδειγμα» ανθρώπου· ως εκ τούτου, διαπερνούν τη σχολική καθημερινότητα. Το σχολείο, παρέχοντας ευρεία γνώση, αναπτύσσοντας δεξιότητες ζωής, καλλιεργώντας υπεύθυνες στάσεις ζωής και αξίες, όπως ο σεβασμός, η ανεκτικότητα, η αλληλεγγύη, η συνεργασία, η ακεραιότητα, μπορεί να λειτουργεί ως ένα «εργαστήρι», όπου οι μαθητές προετοιμάζονται για το «νέο» που κυοφορείται.

Στόχοι τού συνεδρίου είναι οι μαθητές:

  • Να διερευνήσουν την αξία των ανθρώπινων δικαιωμάτων: να συνειδητοποιήσουν ότι η έννοια τού ανθρωπισμού αποτελεί ένα διαρκές ζητούμενο και ότι ο αγώνας για την κατοχύρωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων είναι πολύπλευρος.
  • Να αντιληφθούν ότι το θέμα των ανθρώπινων δικαιωμάτων ανιχνεύεται σε όλες τις εκφάνσεις τής ζωής σε τοπική ή και παγκόσμια κλίμακα.
  • Να διερευνήσουν τον ρόλο τού σχολείου στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ανθρώπινων δικαιωμάτων.
  • Να κατανοήσουν βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά τις διαδικασίες που αφορούν στην παρουσίαση μιας εργασίας σε ένα επιστημονικό μαθητικό συνέδριο: να ερευνήσουν τη βιβλιογραφία, να συλλέξουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν και να εκπονήσουν μια εργασία. Στη συνέχεια να δώσουν ηλεκτρονική μορφή στα αποτελέσματα τής έρευνάς τους και να τα παρουσιάσουν ενώπιον μαθητικού και επιστημονικού κοινού.
  • Να εκφραστούν με ποικίλες μορφές δημιουργίας έχοντας ως αφετηρία τον προβληματισμό τους σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον ρόλο τού σχολείου.

Θεματικοί Άξονες και Ενδεικτικά Θέματα

1. Τα ανθρώπινα δικαιώματα στο παγκόσμιο περιβάλλον

  • Πολίτες μιας χώρας ή τού κόσμου;
  • Οικογένεια: διαμορφώνοντας την «ελεύθερη σκέψη» τού παιδιού.
  • Η αναβίωση τής απανθρωπίας.
  • Ανθρωπιστική vs τεχνοκρατική γνώση: κατασκευάζοντας τον άνθρωπο τού μέλλοντος.
  • Αναζητώντας τη γνώση στο διαδίκτυο - Η ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση: απειλή ή δώρο;
  • Ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση: Νέα περιβάλλοντα μάθησης, ψηφιακές βιβλιοθήκες.
  • Η λογοκρισία ως διεθνές φαινόμενο (στην εκπαίδευση, στον Τύπο).
  • Εικονική πραγματικότητα.
  • Η φιλία ως ανθρώπινο δικαίωμα στο ψηφιακό περιβάλλον.
  • Ηλεκτρονικό έγκλημα.
  • Η ανωνυμία στο διαδίκτυο: ασφάλεια και κίνδυνος.
  • Η βιοηθική ως γνώση: πρακτικές και διλήμματα.
  • Δικαιώματα και υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
  • Φυσικό δίκαιο και ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Το δικαίωμα στο πείραμα, CERN: αναζητώντας την αρχή τού χρόνου.
  • Έρχεται η εποχή τής τεχνητής νοημοσύνης.
  • Γνωσιακές επιστήμες και ανθρώπινος εγκέφαλος.
  • Homoeconomicus: Ο άνθρωπος στην υπηρεσία τής οικονομίας.
  • Η πρόσβαση στην τέχνη: δικαίωμα των λίγων ή των πολλών;
  • Πνευματικά δικαιώματα στην καλλιτεχνική δημιουργία: Πρόσβαση στον πολιτισμό ή αποκλεισμός;
  • Πολυπολιτισμικά παραδείγματα στην τέχνη (η ποικιλία και η ανάμειξη ως πλούτος και έμπνευση).
  • Θρησκευτικοί ηγέτες στον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Το δικαίωμα στη λατρεία.
  • Ορθοδοξία και ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Οι μαθητές μιλούν για τον αφοπλισμό.
  • Περιβάλλον και υγεία: ηθικές διαστάσεις.
  • Η καταπολέμηση τής φτώχιας.

2. Τα ανθρώπινα δικαιώματα στο σχολικό περιβάλλον

  • Η φιλία ως ανθρώπινο δικαίωμα στο σχολικό περιβάλλον.
  • H έννοια τού Άλλου στον σχολικό χώρο.
  • Πολυπολιτισμικά σχολεία: Διδασκαλία τής μητρικής γλώσσας - διατήρηση των πολιτισμικών χαρακτηριστικών των μαθητών.
  • Ενσωμάτωση των μειονοτήτων στα εθνικά σχολεία: Η Ευρωπαϊκή εμπειρία.
  • Εκπαιδεύοντας μαθητές στο περιβάλλον τού Απαρτχάιντ.
  • Εκπαιδεύοντας παιδιά-στρατιώτες (χώρες σε πόλεμο, καθεστώτα βίας).
  • Εκπαίδευση και ανθρώπινα δικαιώματα στην Αγγλία – Γαλλία – Γερμανία.
  • Η εκπαίδευση των παιδιών στον τρίτο κόσμο.
  • Ελληνικά Σχολεία τής Διασποράς: Το δικαίωμα των Ελληνικών Κοινοτήτων ανά τον κόσμο στην Ελληνική Παιδεία.
  • Το δικαίωμα στην εκπαίδευση: ιστορική αναδρομή.
  • Το δικαίωμα στη γνώση είναι για όλους ή μόνο για κάποιους προικισμένους;
  • Ισότητα (;) στην εκπαίδευση: πραγματική ή φαντασιακή έννοια;
  • Ο ρόλος των μαθηματικών, ως διεθνούς γλώσσας, στην ένταξη μειονοτήτων.
  • Αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη τού παιδιού.
  • Ο ρόλος τής ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στην ενίσχυση τής υπευθυνότητας και τής αλληλεπίδρασης στη σχολική τάξη.
  • Το μαθηματικό παιχνίδι ως όχημα ένταξης μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στη σχολική κανονικότητα.
  • Από το άγχος και τη φοβία για τα μαθηματικά στη χαρά τής μαθηματικής γνώσης.
  • Το δικαίωμα και η ευθύνη να ρωτάω γιατί. Η αξία τής απόδειξης.
  • Ο ρόλος των αρχαίων Ελλήνων μαθηματικών στον εκδημοκρατισμό τής γνώσης.
  • Πώς ο Έλληνας μαθητής μαθαίνει για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο σχολείο του (μαθήματα – δράσεις).
  • Επαναπροσδιορισμός τής θέσης των κλασικών γραμμάτων στο σύγχρονο σχολείο.
  • Λογοτέχνες που υπερασπίζονται με το έργο τους τα ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Η ζωγραφική μιλάει για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Ο αθλητισμός στο σχολείο: υπηρετώντας την αξία τού ανθρώπου.
  • Ουδετερόθρησκο σχολείο ή σχολείο ταυτότητας;
  • Δικαίωμα στο φυσικό περιβάλλον: Πράσινο Σχολείο.

Ενδεικτικές Μορφές Συμμετοχών

Η συμμετοχή στο Συνέδριο μπορεί να έχει, ενδεικτικά, κάποια από τις παρακάτω μορφές:

  1. Εισηγήσεις                                                 7. Ταινίες μικρού μήκους   
  2. Poster                                                       8. Ρητορικά αγωνίσματα   
  3. Μουσικά δρώμενα                                      9. Δημιουργική γραφή
  4. Δραματοποιήσεις                                     10. Ψηφιακές εφαρμογές
  5. Εικαστικά: ζωγραφική σύνθεση, σχέδιο    11. Εργαστήρια
  6. Έκθεση φωτογραφίας                              12. Άλλη δραστηριότητα

 

e-mail επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.