Ο χρυσός λόγος στα χέρια της τέχνης

Χριστίνα Βλάχου, Νέμη Βουρλή, Βασιλική Γεωργαρίου, Χριστίνα Κοντογιαννίδου
Α΄Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, Τάξη Α΄
Υπεύθυνος Καθηγητής: Μιχάλης Ζούρος

 

Μέσα από τη μελέτη του κόσμου αποκαλύπτεται διαχρονικά ότι τα μαθηματικά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη διάσταση του ωραίου. Η ίδια η φύση οικοδομείται με συμμετρίες, αναλογίες και γεωμετρικούς κανόνες. Ο χρυσός λόγος είναι έκδηλος ακόμη και στο ανθρώπινο σώμα. Άραγε η συχνή εμφάνιση του «φ» στη δομή πολλών μορφών είναι τυχαία ή οφείλεται στη βαθύτερη γνώση του κανόνα της χρυσής τομής; Σήμερα γνωρίζουμε από ιστορικές πηγές ότι η παρουσία του σε μεγάλη πληθώρα έργων τέχνης είναι αποτέλεσμα συνειδητής επιλογής του θεϊκού λόγου. Πιο συγκεκριμένα, το «φ» απαντάται σε ποικίλα έργα αρχιτεκτονικής, ζωγραφικής και μουσικής. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εντοπίζονται στο ναό του Παρθενώνα, στις αιγυπτιακές πυραμίδες, στους ναούς των Μάγια, κ.λπ. Μεταγενέστερα, συναντάται σε έργα τέχνης του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, του Σαλβαδόρ Νταλί και του Σάντρο Μποτιτσέλι. Όσον αφορά στη μουσική, πολλοί συνθέτες χρησιμοποίησαν το χρυσό λόγο ως δομικό στοιχείο των έργων τους με κυριότερους εκπροσώπους τον Ντυφέ, τον Μπαχ, τον Σοπέν και τον Μπετόβεν. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η αρμονία της φύσης, του ανθρώπινου σώματος και των μορφών τέχνης συνδέονται με κοινό παρονομαστή το χρυσό λόγο.

   

 
Πατήστε για δείτε την παρουσίαση της εργασίας   Για να δείτε την εργασία πατήστε εδώ