Χημικά πρόσθετα και τεχνολογία συντήρησης τροφίμων τότε και τώρα

Ρωξάνη - Ειρήνη Μαλαμούδη 
Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, Τάξη Β΄
Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαρία Γιαννακοπούλου

 

             Χημικό πρόσθετο είναι οποιαδήποτε ουσία, η οποία χρησιμοποιείται σε ένα τρόφιμο είτε απ’ ευθείας είτε έμμεσα κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας, αποθήκευσης ή συσκευασίας του προϊόντος, για να αυξηθεί η διάρκεια ζωής του ή να βελτιωθεί το χρώμα και η εμφάνισή του. Τα πρόσθετα τροφίμων διακρίνονται, ανάλογα με την προέλευσή τους, σε φυσικά και συνθετικά. Τέτοιες ουσίες έχουν χρησιμοποιηθεί από τα αρχαία χρόνια στα τρόφιμα, όπως το αλάτι, η ζάχαρη και το ξύδι. Τα τελευταία χρόνια, όμως, έχουν παρουσιαστεί πολλά καινούρια πρόσθετα και συντηρητικά, τα οποία δεν είναι όλα ασφαλή για την υγεία μας. Για την καλύτερη διαχείριση αυτών των ουσιών κάθε ένα πρόσθετο έχει πάρει έναν μοναδικό αριθμό. Μέθοδος συντήρησης τροφίμου είναι ο τρόπος με την οποίο αποθηκεύεται και διατηρείται το τρόφιμο, ο οποίος πολλές φορές υπερβαίνει τον φυσικό χρόνο διατήρησης του. Η ψύξη και η κατάψυξη αποτελούν τις συνηθέστερες μεθόδους συντήρησης τροφίμων. Με την κονσερβοποίηση ένα τρόφιμο τοποθετείται εντός δοχείου, σφραγίζεται και υφίσταται θερμική επεξεργασία, για να καταστραφούν τα αίτια που προκαλούν αλλοίωση. Με την παστερίωση στο γάλα καταστρέφονται ή ελαττώνονται οι βλαστικές μορφές των μικροοργανισμών. Με την ξήρανση αφαιρείται αρκετή υγρασία από τα τρόφιμα, για να αποτραπεί η αποσύνθεσή τους. Με το πάστωμα οι περισσότεροι παθογόνοι οργανισμοί δεν μπορούν να επιβιώσουν λόγω της υπερτονικής φύσης του αλατιού. Με το κάπνισμα τα τρόφιμα εκτίθενται σε καπνό από καιγόμενες ή υποβόσκουσες φυτικές ύλες, συνήθως από ξύλο. Επιπλέον, θα πρέπει να τηρούνται κατάλληλες συνθήκες για τη συντήρηση των τροφίμων, όπως ο έλεγχος της θερμοκρασίας και της σχετικής υγρασίας στους χώρους αποθήκευσης, ο φωτισμός του χώρου και η συνεχής κυκλοφορία του αέρα, ώστε να αποφεύγεται η ανάπτυξη ανεπιθύμητων μικροοργανισμών.

 

     
Πατήστε για δείτε την παρουσίαση της εργασίας   Για να δείτε την εργασία πατήστε εδώ