shma

8o Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο

«Πόλεις του 21ου αιώνα:

σε αναζήτηση της ποιότητας»

H EN AΘHNAIΣ ΦIΛEKΠAIΔEYTIKH ETAIPEIA
APΣAKEIA - TOΣITΣEIA ΣXOΛEIA
EΠOΠTEIA ΣXOΛEIΩN

 

 

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 8ου ΠΑΝΑΡΣΑΚΕΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

 

Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία διοργανώνει το 8ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Πόλεις του 21ου αιώνα: σε αναζήτηση της ποιότητας», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης την Τρίτη 7 και την Τετάρτη 8 Απριλίου 2020 και μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό ατομικά ή σε ομάδα:

  1. Μαθητές και μαθήτριες της Β΄ & Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου από όλα τα Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.
  2. Μαθητές και μαθήτριες της Β΄ & Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου από Δημόσια και Ιδιωτικά Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια της Αττικής που υπάγονται στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας και Ανατολικής Αττικής, στις οποίες υπάγονται τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία. Ο αριθμός των συμμετοχών θα οριστεί από την Οργανωτική Επιτροπή σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του Συνεδρίου.

Τους μαθητές και τις μαθήτριες καθοδηγούν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων.

Το 8ο Παναρσακειακό μαθητικό συνέδριο θέτει στο επίκεντρο της μελέτης, του προβληματισμού και του διαλόγου μαθητών, εκπαιδευτικών και ειδικών έναν κοινό τόπο όπου όλοι ζούμε, δρούμε και υπάρχουμε, τη σύγχρονη πόλη. Προβάλλει την ποιότητα ως υψηλή αξία και καλεί τους συμμετέχοντες να αναζητήσουν τους παράγοντες που την καθορίζουν ερευνώντας σε βάθος κάθε πτυχή της ζωής μας στην πόλη. Οι πόλεις του 21ου αιώνα είναι δυναμικοί χώροι που υποβάλλονται σε συνεχή αλλαγή λόγω της υπερβολικής αστικοποίησης. Σκοπός του συνεδρίου είναι οι νέοι να προσεγγίσουν την πόλη τους ως έναν ζωντανό οργανισμό που εξελίσσεται με τη συνεχή αλληλεπίδραση περιβάλλοντος, φυσικού και ανθρωπογενούς, και πολιτών και να συνειδητοποιήσουν πώς η πόλη τούς διαμορφώνει και πώς εκείνοι καθορίζουν το μέλλον της. Στο πλαίσιο του συνεδρίου επιδιώκεται να δοθεί ο λόγος στους νέους, για να προβάλουν το όραμά τους για τις πόλεις στις οποίες θα ζήσουν ως ενήλικες, αλλά και στους ειδικούς, ώστε οι πόλεις να αναδειχθούν όχι μόνο ως πηγή αλλά και ως λύση των παγκόσμιων προβλημάτων και, κυρίως, ως ο χώρος όπου η αναζήτηση της ποιότητας ζωής μπορεί να καταστεί εφικτή.

 

Στόχοι του συνεδρίου είναι οι μαθητές:

  • Να διερευνήσουν τους παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα ζωής μελετώντας θέματα που αφορούν στο περιβάλλον, στον πολιτισμό, στην τεχνολογία, στην εκπαίδευση και στην κοινωνία.
  • Να αντιληφθούν ότι οι σύγχρονες πόλεις μπορούν:
    • να γίνουν φιλικές προς το περιβάλλον,
    • να προσφέρουν υψηλού επιπέδου συνθήκες διαβίωσης, εκπαίδευσης, εργασίας και αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου,
    • να αποτελέσουν τον δημιουργικό χώρο για την ανάπτυξη οικονομικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων,
    • να αποτελέσουν κέντρα κοινωνικής και πολιτισμικής ώσμωσης,
    • να προωθήσουν την καινοτομία σε κάθε τομέα,
    • να γίνουν κέντρα ανάπτυξης δημοκρατικών διαδικασιών και διαμόρφωσης συνειδητοποιημένων πολιτών.
    • Να μελετήσουν θεσμούς και τρόπους μέσω των οποίων επιδιώκεται η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις σύγχρονες πόλεις.
    • Να γνωρίσουν ψηφιακά μέσα που επιτρέπουν τις κρατικές και διακρατικές συνεργασίες με στόχο την ανταλλαγή ιδεών με ζητούμενο την ποιότητα.
    • Να κατανοήσουν βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά τις διαδικασίες που αφορούν στην παρουσίαση μιας εργασίας σε ένα επιστημονικό μαθητικό συνέδριο: να ερευνήσουν τη βιβλιογραφία, να συλλέξουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν και να εκπονήσουν μια εργασία. Στη συνέχεια, να δώσουν ηλεκτρονική μορφή στα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να τα παρουσιάσουν ενώπιον μαθητικού και επιστημονικού κοινού.
    • Να εκφραστούν με ποικίλες μορφές δημιουργίας έχοντας ως αφετηρία την αλληλεπίδραση του πολίτη με την πόλη του.

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

περιβαλλον

  • Επαναπροσδιορισμός της σχέσης της πόλης με τη φυσικό χώρο (sustainablecities)
  • Οικολογικό αποτύπωμα (καθαρές τεχνολογίες διαχείρισης των υδάτων και λυμάτων)
  • Διατήρηση και αξιοποίηση/υπεύθυνη χρήση φυσικών πόρων
  • Ενέργεια: εξοικονόμηση και εναλλακτικές μορφές ενέργειας
  • Βιώσιμη αστική κινητικότητα – Μεταφορές (βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, έναντι της κυκλοφοριακής ικανότητας και της ταχύτητας, π.χ. Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ)
  • Κυκλική οικονομία (από την παραγωγή και την κατανάλωση μέχρι τη διαχείριση των αποβλήτων και την αγορά δευτερογενών πρώτων υλών)
    • Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Κυκλική Οικονομία
    • Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία

 

πολιτισμοσ

  • Η δημιουργική συνύπαρξη του ιστορικού και του σύγχρονου/μοντέρνου σε μια πόλη
  • Πολιτισμική γεωγραφία
  • Δημόσιος χώρος – Ιδιωτικός χώρος
  • Δημιουργικοί χώροι και πολιτισμός
  • Ο ρόλος της πλατείας στον αστικό ιστό
  • Η μνήμη των πόλεων: συλλογική μνήμη και ταυτότητα της πόλης (π.χ. ονοματοθεσία των κτηρίων και των δρόμων, δημιουργία πολιτιστικών και αθλητικών συλλόγων, διατήρηση των γλωσσικών ιδιωμάτων και της θρησκευτικής πίστης, ιστορικά κτήρια, μνημεία, προφορικές αφηγήσεις)
  • Η κοινωνικοποίηση των μνημείων και η ένταξή τους στην καθημερινότητα της πόλης.
  • Πόλεις-χωνευτήρι πολιτισμών (π.χ. Κωνσταντινούπολη, Θεσσαλονίκη, Λευκωσία, Λονδίνο)
  • Η τέχνη στην πόλη (ζωγραφική, γλυπτική και δημόσιος χώρος, θέατρο δρόμου, φεστιβάλ, ποίηση εν κινήσει κ.ά.)
  • Η πόλη στην τέχνη (στη λογοτεχνία, στη ζωγραφική, στη μουσική κ.ά.)

 

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

  • Έξυπνες πόλεις
  • Εικονικές πόλεις και εικονικές περιηγήσεις πόλεων
  • Ευρωπαϊκές πλατφόρμες συνεργασίας πόλεων:
    • cities4europe
    • EUROCITIES
    • The European Coalition of Cities against Racism – ECCAR
    • Ψηφιακά δίκτυα για τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων, π.χ. η πλατφόρμα του CitizenLab

 

εκπαιδευση

  • Εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό περιβάλλον: εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και πρακτικές
  • «Πολιτειότητα» και εκπαίδευση
  • Η διαμόρφωση ταυτοτήτων σε μια πόλη
  • Παγκόσμιο Δίκτυο «Πόλεων που μαθαίνουν» (GNLC) της UNESCO
  • Ευκαιρίες υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Πολίτες πόλεων – πολίτες του κόσμου
  • Η κοινωνία των πολιτών ως σχολείο δημοκρατίας: σύλλογοι, οργανώσεις, ΜΚΟ
  • Ο ενεργός πολίτης (εθελοντισμός)
  • Ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στις πόλεις
  • Δημόσιες/διαδικτυακές διαβουλεύσεις
  • Μηχανισμοί συγκέντρωσης απόψεων, π.χ. Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

Η συμμετοχή στο Συνέδριο μπορεί να έχει, ενδεικτικά, κάποια από τις παρακάτω μορφές:

  1. Εισηγήσεις                                            7. Ταινίες μικρού μήκους    
  2. Poster                                                  8.Ρητορικά αγωνίσματα    
  3. Μουσικά δρώμενα                                  9. Δημιουργική γραφή
  4. Δραματοποιήσεις                                  10. Ψηφιακές εφαρμογές
  5. Εικαστικά: ζωγραφική σύνθεση, σχέδιο    11. Εργαστήρια
  6. Έκθεση φωτογραφίας                           12. Άλλη δραστηριότητα

 

e-mail επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Πλαίσιο κειμένου: 8o Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο
«Πόλεις του 21ου αιώνα: 
σε αναζήτηση της ποιότητας»

 

 

 


H EN AΘHNAIΣ

   ΦIΛEKΠAIΔEYTIKH ETAIPEIA

APΣAKEIA - TOΣITΣEIA ΣXOΛEIA

       EΠOΠTEIA ΣXOΛEIΩN

 

 

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 8ου ΠΑΝΑΡΣΑΚΕΙΑΚΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

 

Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία διοργανώνει το 8ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Πόλεις του 21ου αιώνα: σε αναζήτηση της ποιότητας», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης την Τρίτη 7 και την Τετάρτη 8 Απριλίου 2020 και μπορούν να συμμετάσχουν σε αυτό ατομικά ή σε ομάδα:

1.    Μαθητές και μαθήτριες της Β΄ & Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου από όλα τα Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.

2.    Μαθητές και μαθήτριες της Β΄ & Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου από Δημόσια και Ιδιωτικά Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια της Αττικής που υπάγονται στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας και Ανατολικής Αττικής, στις οποίες υπάγονται τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία. Ο αριθμός των συμμετοχών θα οριστεί από την Οργανωτική Επιτροπή σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του Συνεδρίου.

Τους μαθητές και τις μαθήτριες καθοδηγούν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων.

 

Το 8ο Παναρσακειακό μαθητικό συνέδριο θέτει στο επίκεντρο της μελέτης, του προβληματισμού και του διαλόγου μαθητών, εκπαιδευτικών και ειδικών έναν κοινό τόπο όπου όλοι ζούμε, δρούμε και υπάρχουμε, τη σύγχρονη πόλη. Προβάλλει την ποιότητα ως υψηλή αξία και καλεί τους συμμετέχοντες να αναζητήσουν τους παράγοντες που την καθορίζουν ερευνώντας σε βάθος κάθε πτυχή της ζωής μας στην πόλη. Οι πόλεις του 21ου αιώνα είναι δυναμικοί χώροι που υποβάλλονται σε συνεχή αλλαγή λόγω της υπερβολικής αστικοποίησης. Σκοπός του συνεδρίου είναι οι νέοι να προσεγγίσουν την πόλη τους ως έναν ζωντανό οργανισμό που εξελίσσεται με τη συνεχή αλληλεπίδραση περιβάλλοντος, φυσικού και ανθρωπογενούς, και πολιτών και να συνειδητοποιήσουν πώς η πόλη τούς διαμορφώνει και πώς εκείνοι καθορίζουν το μέλλον της. Στο πλαίσιο του συνεδρίου επιδιώκεται να δοθεί ο λόγος στους νέους, για να προβάλουν το όραμά τους για τις πόλεις στις οποίες θα ζήσουν ως ενήλικες, αλλά και στους ειδικούς, ώστε οι πόλεις να αναδειχθούν όχι μόνο ως πηγή αλλά και ως λύση των παγκόσμιων προβλημάτων και, κυρίως, ως ο χώρος όπου η αναζήτηση της ποιότητας ζωής μπορεί να καταστεί εφικτή.

 

Στόχοι του συνεδρίου είναι οι μαθητές:

·      Να διερευνήσουν τους παράγοντες που καθορίζουν την ποιότητα ζωής μελετώντας θέματα που αφορούν στο περιβάλλον, στον πολιτισμό, στην τεχνολογία, στην εκπαίδευση και στην κοινωνία.

·      Να αντιληφθούν ότι οι σύγχρονες πόλεις μπορούν:

Ø  να γίνουν φιλικές προς το περιβάλλον,

Ø  να προσφέρουν υψηλού επιπέδου συνθήκες διαβίωσης, εκπαίδευσης, εργασίας και αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου,

Ø  να αποτελέσουν τον δημιουργικό χώρο για την ανάπτυξη οικονομικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων,

Ø  να αποτελέσουν κέντρα κοινωνικής και πολιτισμικής ώσμωσης,

Ø  να προωθήσουν την καινοτομία σε κάθε τομέα,

Ø  να γίνουν κέντρα ανάπτυξης δημοκρατικών διαδικασιών και διαμόρφωσης συνειδητοποιημένων πολιτών.

·      Να μελετήσουν θεσμούς και τρόπους μέσω των οποίων επιδιώκεται η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις σύγχρονες πόλεις.

·      Να γνωρίσουν ψηφιακά μέσα που επιτρέπουν τις κρατικές και διακρατικές συνεργασίες με στόχο την ανταλλαγή ιδεών με ζητούμενο την ποιότητα.

·      Να κατανοήσουν βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά τις διαδικασίες που αφορούν στην παρουσίαση μιας εργασίας σε ένα επιστημονικό μαθητικό συνέδριο: να ερευνήσουν τη βιβλιογραφία, να συλλέξουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν και να εκπονήσουν μια εργασία. Στη συνέχεια, να δώσουν ηλεκτρονική μορφή στα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να τα παρουσιάσουν ενώπιον μαθητικού και επιστημονικού κοινού.

·      Να εκφραστούν με ποικίλες μορφές δημιουργίας έχοντας ως αφετηρία την αλληλεπίδραση του πολίτη με την πόλη του.

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

 

περιβαλλον

·         Επαναπροσδιορισμός της σχέσης της πόλης με τη φυσικό χώρο (sustainable cities)

·         Οικολογικό αποτύπωμα (καθαρές τεχνολογίες διαχείρισης των υδάτων και λυμάτων)

·         Διατήρηση και αξιοποίηση/υπεύθυνη χρήση φυσικών πόρων

·         Ενέργεια: εξοικονόμηση και εναλλακτικές μορφές ενέργειας

·         Βιώσιμη αστική κινητικότητα – Μεταφορές (βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, έναντι της κυκλοφοριακής ικανότητας και της ταχύτητας, π.χ. Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας ΕΜΠ)

·         Κυκλική οικονομία (από την παραγωγή και την κατανάλωση μέχρι τη διαχείριση των αποβλήτων και την αγορά δευτερογενών πρώτων υλών)

Ø  Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Κυκλική Οικονομία

Ø  Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία

 

πολιτισμοσ

·         Η δημιουργική συνύπαρξη του ιστορικού και του σύγχρονου/μοντέρνου σε μια πόλη

·         Πολιτισμική γεωγραφία

·         Δημόσιος χώρος – Ιδιωτικός χώρος

·         Δημιουργικοί χώροι και πολιτισμός

·         Ο ρόλος της πλατείας στον αστικό ιστό

·         Η μνήμη των πόλεων: συλλογική μνήμη και ταυτότητα της πόλης (π.χ. ονοματοθεσία των κτηρίων και των δρόμων, δημιουργία πολιτιστικών και αθλητικών συλλόγων, διατήρηση των γλωσσικών ιδιωμάτων και της θρησκευτικής πίστης, ιστορικά κτήρια, μνημεία, προφορικές αφηγήσεις)

·         Η κοινωνικοποίηση των μνημείων και η ένταξή τους στην καθημερινότητα της πόλης.

·         Πόλεις-χωνευτήρι πολιτισμών (π.χ. Κωνσταντινούπολη, Θεσσαλονίκη, Λευκωσία, Λονδίνο)

·         Η τέχνη στην πόλη (ζωγραφική, γλυπτική και δημόσιος χώρος, θέατρο δρόμου, φεστιβάλ, ποίηση εν κινήσει κ.ά.)

·         Η πόλη στην τέχνη (στη λογοτεχνία, στη ζωγραφική, στη μουσική κ.ά.)

 

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

·         Έξυπνες πόλεις

·         Εικονικές πόλεις και εικονικές περιηγήσεις πόλεων

·         Ευρωπαϊκές πλατφόρμες συνεργασίας πόλεων:

Ø cities4europe

Ø EUROCITIES

Ø The European Coalition of Cities against Racism – ECCAR

·         Ψηφιακά δίκτυα για τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων, π.χ. η πλατφόρμα του CitizenLab

 

εκπαιδευση

·         Εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό περιβάλλον: εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και πρακτικές

·         «Πολιτειότητα» και εκπαίδευση

·         Η διαμόρφωση ταυτοτήτων σε μια πόλη

·         Παγκόσμιο Δίκτυο «Πόλεων που μαθαίνουν» (GNLC) της UNESCO

·         Ευκαιρίες υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

·         Πολίτες πόλεων – πολίτες του κόσμου

·         Η κοινωνία των πολιτών ως σχολείο δημοκρατίας: σύλλογοι, οργανώσεις, ΜΚΟ

·         Ο ενεργός πολίτης (εθελοντισμός)

·         Ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στις πόλεις

·         Δημόσιες/διαδικτυακές διαβουλεύσεις

·         Μηχανισμοί συγκέντρωσης απόψεων, π.χ. Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

Η συμμετοχή στο Συνέδριο μπορεί να έχει, ενδεικτικά, κάποια από τις παρακάτω μορφές:

1.    Εισηγήσεις                                          7. Ταινίες μικρού μήκους    

2.    Poster                                                8. Ρητορικά αγωνίσματα    

3.    Μουσικά δρώμενα                                 9. Δημιουργική γραφή

4.    Δραματοποιήσεις                                  10. Ψηφιακές εφαρμογές

5.    Εικαστικά: ζωγραφική σύνθεση, σχέδιο    11. Εργαστήρια

6.    Έκθεση φωτογραφίας                           12. Άλλη δραστηριότητα